Пошук по сайту


Розробка уроку Засоби виразності декоративного мистецтва

Розробка уроку Засоби виразності декоративного мистецтва



Розробка уроку
Засоби виразності декоративного

мистецтва.

Створення орнаменту у техніці

витинанки
на тему:


"Мій казковий світ"
5 класі

Підготував вчитель

образотворчого мистецтва

Малівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Хмарук Юрій Данилович

Малево - 2010
Тема уроку: Засоби виразності декоративного мистецтва.

Створення орнаменту у техніці витинанки на тему:

"Мій казковий світ"

Мета уроку: Ознайомити з творами декоративно-ужиткового мистецтва, витинанкою, з історією її виникнення, видами;розвивати фантазію, орнаментальне мислення;виховувати інтерес до цінностей українського народного мистецтва.

Тип уроку: розвиток творчої діяльності.

Вид уроку: комбінований.

Техніка виконання: витинання.

Обладнання:

Для вчителя: зразки витинанок, твори декоративно-ужиткового мистецтва (рушники, керамічний посуд), репродукції картин М. Єшер "Вершники", М. Приймаченко "Буслики";

Для учнів: учнівський словник, білий та кольоровий папір, ножиці, клей.

Музичний ряд: Б. Фільц "Люблю землю свою", А. Жашкевич "Степом".
Хід уроку
І. Організаційний момент

Діти, подивіться яка чудова погода на вулиці, яке яскраве сонечко. Давайте візьмемо по промінчику і подаруємо тепло цього промінчика один одному. Нехай воно зігріє ваші маленькі сердечка.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

З давніх-давен, а саме з тих часів, як люди перейшли від курінної хати до чистої світличної, жінки-українки почали прикрашати їх рушниками, мальованками, витинанками, розписами.

Сьогодні ми з вами згадаємо історичні передумови виникнення витинанок, навчимося використовувати їх традиційні елементи, виготовимо орнаментальну витинанку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

1.Пригадайте, що таке декоративно-прикладне мистецтво?

2.Які існують види декоративно-прикладного мистецтва?

3.Які матеріали можуть використовуватись в цих видах?

ІV. Пояснення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя

Народне мистецтво – це скарб, який завжди з нами поряд і постійно впливає на наше емоційне сприйняття світу, розкриває вдачу і хист народу, прилучає до його традицій, історії, вчить народної мудрості, любові до рідного краю. Тому так важливо відтворити народні обряди, звичаї, забуте мистецтво.

Ажурні візерунки із шкіри і тканини, як прикраси одягу, побутували в минулому на всій території України. Найбільше вони були поширені у гуцулів і лемків.

Ажурні витинанки відомі ще з V ст. до н.е. Це були вироби з шкіри та хутра. Перші паперові прикраси, які можна вважати аналогами традиційних витинанок в Україні, виникли в Китаї і пов’язані з винаходом там паперу. Перші письмові згадки відносяться до VII-XXII століття.

Ажурні паперові прикраси слов’янських народів мали декоративне спрямування і здебільшого були орієнтовані на традиційні народні мотиви орнаменту.

В середині ХІХ ст. в українських селах народними паперовими прикрасами селяни оздоблювали хати. Великим поштовхом до розвитку витинанок був перехід від хат-курянок до чистих хат із світлицями. Виготовляли витинанки перед Новим роком, або на весні, коли за звичаєм білили стіни й поновлювали внутрішнє оздоблення хат.

Окрім ажурних витинанок існує ще один різновид паперових прикрас – так звані силуети. Жив собі колись у Франції міністр Є. де Силует. Художник намалював на нього карикатуру у вигляді тіньового профілю. Із того часу всі контурні зображення без деталей усередині стали називати силуетом. Розвинулись вони у ХVІІІ столітті у Франції. Ці витинанки виготовлялися з тонкого чорного глянцевого паперу. Мистецтвом чорного силуету займалися також відомі художники: А. Дюрер, П. Рубенс, Матіс, Ф. Толстой та інші. Мистецтво силуетів було поширене і в Україні. Силуетними витинанками захоплювались Н. Гоголь, Г. Нарбут, І. Рєпін та інші.

За останній час художники створили новий жанр витинанки – сувеніри у формі листівок, буклетів, екслібрисів, сюжетних композицій.

Що ж таке витинанка?

Витинанка – орнаментальна й фігурна прикраса, ажурно витяті ножицями, вирізані ножем з білого або кольорового паперу.


  • За формою витинанки поділяють на витинанки, виготовлені в смужці, колі, квадраті, еліпсі.

  • За мотивами їх поділяють на силуетну та ажурну.

  • Витинанки також бувають таких груп: фігурки, розети, дерева, стрічки, шпалери, фіранки.


2. Словникова робота

Розповідь:

Витинанки розвивалися в тісному зв’язку з іншими видами народного мистецтва. Не випадково в орнаменті витинанок є аналогії з мотивами писанок, розпису, килимів.

(Вчитель супроводжує виклад демонстрацією наочних матеріалів)

Мотиви витинанок являють собою складний синтез символів, образів і понять далекого минулого в узагальненнях, спрощених формах. Витинанки можна поділити на декілька груп: геометричні, рослинні, зооморфні, антропоморфні (зображення людей).

V. Постановка практичного завдання.

На сьогоднішньому уроці ви маєте створити орнамент в техніці витинанки на тему "Мій казковий світ". Як ми вже говорили орнамент для витинанки можете обрати геометричний, рослинний, зооморфний. Але перш ніж приступити до своєї творчої роботи, ми виконаємо вправу на створення рапорту до нашого орнаменту. Елементи рапорту повинні бути стилізовані – тобто узагальненні, дещо спрощенні.

(Демонструю таблицю стилізації рослин)

Роботу слід виконати в такій послідовності:

  1. Смужку паперу згинають навпіл так, щоб вийшло 3 або 4 смужки.

  2. Одну смужку згинають навпіл. І ще раз. Таким чином, смужку ділять на 8 частин.

  3. На 1/8 частині смужки нанесіть бажаний малюнок.

  4. Виріжте малюнок по контуру, але так, щоб лінію згину не перерізати, інакше смужка розпадеться.

  5. Обережно розгорнути смужку.

  6. Наклеїти смужку на кольоровий картон. Колір підібраного вами картону повинен бути контрастний до витинанки.


Якщо ви бажаєте, щоб ваша композиція була зображена силуетом – видаляйте фон витинанки. Якщо ж бажаєте, щоб композиція вийшла ажурною, фон витинанки залишайте, а видаляйте саме зображення.
Ну що ж – вперед до роботи! Бажаю вам творчої наснаги.
(Перед практичною роботою вчитель нагадує учням правила техніки безпеки користування ножицями).

VІ. Виконання практичного завдання.

Учитель виконує фронтальну роботу, чим допомагає учням уникнути помилок. Для творчо обдарованих дітей створити орнаментальну закладку для книги на тему "Мереживо історії".

VІІ. Підсумок уроку.


  1. З яким видом декоративно-ужиткового мистецтва ви ознайомились?

  2. З якою метою створювали витинанки жінки?

  3. Які існують види витинанок за формою? За мотивами?

  4. Яка є класифікація орнаментальних витинанок?




    • Виставка та оцінювання дитячих робіт.

    • Аналіз допущених помилок.





поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку з образотворчого мистецтва в 5 класі ІІ семестр Тема 2
Тема Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком кіно)

Інженерна підготовка військ
Для успішного виконання інженерних завдань військовослужбовці повинні уміло використовувати інженерні боєприпаси, місцеві будівельні...

Урок №10 Тема. Засоби виразності живопису, ахроматичний, хроматичний...
«хроматичні та ахроматичні кольори», «насиченість», «світлота», «колірний тон», «відтінок», «мазок», «пляма», «тонова розмивка»

Конспект уроку ( 9 клас) Тема: Розробка ескізних малюнків композицій...
Тема: Розробка ескізних малюнків композицій для оздоблення виробу технікою геометричного різьблення

Тема уроку
Тема уроку: Поняття комп’ютерної графіки. Растрові й векторні зображення та їх властивості. Колірні системи. Призначення та класифікація...

Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва
Зародження образотворчого мистецтва: графіки, живопису, скульптури, а також декоративно-ужиткового мистецтва І архітектури. Прагнення...

Та завдання уроку
Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва 6 клас

Уроку. Художні традиції рідного краю. Композиція «Український рушничок»
Мета уроку. Сформувати уявлення про оберегову символіку, про технологію роботи над вишивкою; розвивати вміння до створення художніх...

Т. О. Панфілова історія мистецтва: методичні рекомендації
...

Уроку
Народження анімалістичного жанру. Зображення тварин у різних видах образотворчого мистецтва у мистецтві давніх цивілізацій: Асирії,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

geo.lekciya.com.ua
Головна сторінка