Пошук по сайту


Виконала учениця 9 класу Кость Ірина

Виконала учениця 9 класу Кость Ірина

Симетрія в природі
Виконала учениця 9 класу Кость Ірина

Важко знайти людину, яка б не мала якогось уявлення про симетрію. "Симетрія" - слово грецького походження. Воно, як і слово "гармонія", означає відповідність, наявність певного порядку, закономірності в розташуванні частин.

В математиці розглядаються різні види симетрії: осьова симетрія (симетрія відносно прямої), центральна симетрія (симетрія відносно точки) і дзеркальна симетрія (симетрія відносно площини).

Відомості з курсу математики:

Центральна симетрія. Геометрична фігура називається симетричною відносно центру C, якщо для кожної точки А цієї фігури може бути знайдена точка E цієй ж фігури, так що відрізок AE проходить через центр C і ділиться в цій точці навпіл (AC = CE). Точка С називається центром симетрії.

Природа - дивовижний творець і майстер. Все живе в природі має властивість симетрії.


Відомості з курсу математики: Осьова симетрія. Симетричними відносно прямої а називаються точки А і А1, якщо ця пряма проходить через середину відрізка АА1 і перпендикулярна до нього. Пряма а - це вісь симетрії.

Якщо зверху подивитися на будь-яку комаху і подумки провести посередині пряму (площину), то ліві і праві половинки комах будуть однаковими і по розташуванню, і за розмірами, і за забарвленням. Адже ми ні разу не бачили, щоб у жука або бабки, у будь-якої іншої комахи лапи ліворуч були б ближче до голови, ніж праворуч, а праве крило метелика або сонечка було б більше, ніж ліве. Такого в природі не буває, інакше б комахи не змогли б літати.



Властивість симетричності, властиве живій природі, людина використала у своїх досягненнях, винайшовши літак, створивши унікальні будівлі архітектури. Та й сама людина є фігурою симетричною.

Дзеркальна симетрія. Геометрична фігура називається симетричною відносно площини S, якщо для кожної точки E цієї фігури може бути знайдена точка E 'цієї ж фігури, так що відрізок EE' перпендикулярний площині S і ділиться цією площиною навпіл (EA = AE). Площина S називається площиною симетрії. Симетричні фігури, предмети і тіла не рівні один одному у вузькому сенсі слова (наприклад, ліва рукавичка не підходить для правої руки і навпаки). Вони називаються дзеркальнорівними.

Симетрія в кристалах

В хмарах і в надрах Землі, на гірських вершинах і в піщаних пустелях, в океанах і морях, в наукових лабораторіях і в рослинних клітинах - скрізь зустрічаються кристали. Як на Землі, так і на інших планетах, на далеких зірках весь час безперервно виникають, зростають і руйнуються кристали. Метеорити також складаються з кристалів, при цьому іноді в їх склад входять кристалічні речовини, які не зустрічаються на Землі.

Кристали скрізь. Люди повсякденно використовують кристали, роблять з них прикраси, милуються ними.

Науковці вивчили властивості кристалів, навчились вирощувати штучні кристали. Область застосувань кристалів значно розширилась, вони стали займати суттєве місце в новітніх технологіях. Кристали одні з найгарніших і найзагадковіших творінь природи.



Що ж таке кристал? Шкільний підручник дає таке означення: кристал- це тверде тіло, що утворюється в природних або лабораторних умовах і має вид багатогранника. Поверхня таких фігур обмежена досконалими площинами-гранями. Грані перетинаються по прямих лініях -ребрах. Точки перетину ребер утворюють вершини.

У природі існує багато кристалів і так само багато існує різних форм кристалів. Тому дуже важко дати означення, яке підходило б до всіх кристалів. Але, якщо скористатись можливостями науки, зокрема, рентгенівським аналізом кристалів, то можна побачити атоми всередині кристалічного тіла, визначити їх просторове розташування. В результаті застосування рентгенівських променів було встановлено, що рішуче всі кристали складаються з елементарних частинок, розташованих в строгому порядку. Отже, можна сказати, що кристалами називаються всі тверді тіла, що складаються з частинок (атомів, іонів, молекул), розташованих строго закономірно.

Розглядаючи різні кристали, ми бачимо, що всі вони різні за формою, але будь-який з них є симетричним тілом. І дійсно симетричність - це одна з основних властивостей кристалів.

Всі кристали симетричні. Це означає, що в кожному кристалічному многограннику можна знайти площині симетрії, осі симетрії, центри симетрії та інші елементи симетрії такі, що відображають многогранник сам на себе. Найбільш відомі кристали: алмаз, кремній, алюміній, золото, графіт, срібло, цинк, гіпс, кварц та інші.




Симетрія в архітектурі

Найпростіший вид симетрії - дзеркальна симетрія, симетрія лівого і правого. В цьому випадку одна половина форми є ніби дзеркальним відображенням іншого. Уявна площина, що ділить форму на дві рівні частини, називається площиною симетрії. Площина симетрії в творах архітектури, як правило, вертикальна, так само як вертикальна площину симетрії тіла людини. У горизонтальній проекції строго дисциплінується розташування частин будівлі та її деталей, по вертикалі розвивається вільне і різноманітне чергування елементів та їх частин.

Найбільш поширена в архітектурі дзеркальна симетрія. Їй підпорядковані споруди

Стародавнього Єгипту і храми античної Греції, амфітеатри, терми, базиліки і тріумфальні арки римлян, палаци і церкви Ренесансу, так само як і численні споруди сучасної архітектури.


Центрально-осьова симетрія рідше використовувалася в історії архітектури. Їй підпорядковані античні круглі храми і побудовані імітуючи їм паркові павільйони класицизму (один з найпрекрасніших - так званий «Храм дружби», створений в Павловську за проектом Ч. Камерона в 1782 р.). Темпьєтто у дворі церкви Сан-П'єтро у Римі (1502 рік, архітектор - Донато Браманте) відповідає законам центрально-осьової симетрії. Центрально-осьова симетрія визначає також форму деяких архітектурних деталей - наприклад колон та їх капітелей.


Особливо незвично Мельников використовував закони симетрії в конкурсному проекті Палацу Рад у Москві (1929). Форма його плану - коло. Рівні частини симетричного чашоподібного обсягу розсічені по діаметру вертикальною площиною і повернені в цій площині на 180 ° по відношенню одна до одної.

Подібними експериментами К. Мельников спростував уявлення про симетрію як елементарну закономірність, можливості якої загальновідомі.

До рідко використовуваних в архітектурі видів симетрії відноситься і гвинтоподібна. Вона здавна застосовувалася для елементів будівлі - гвинтових сходів і пандусів, кручених стовбурів колон. Спробу використовувати її для організації великої частини будівлі зробив американський архітектор Ф. Л. Райт. Експозиційний корпус побудованого за його проектом музею Гуггенхейма сформований кількома витками залізобетонної пологої спіралі, що утворює своєрідну галерею - пандус.

Поняття симетрії

Мета полягає головним чином відкриття більш цікавого погляду застосування математики різних аспектів нашому житті.Симметрия відбивається у математичних науках, а й у сфері образотворчих видів мистецтв.

вона є фундаментальним властивістю природи, уявлення про яку мали великі мислителі різних поколінь.

Ми вважаємо, що симетрія — цеобщенаучная філософська категорія, характеризує структуру організації систем.

Поставивши собі завдання розкрити значення симетрії у будівництві навколишнього світу, ми звернулися до термінам краса і гармонія. Краса тісно пов'язана з симетрією. Вона висловлює вищу доцільність світобудови, підтверджує універсальність математичних закономірностей, що діють однаково ефективно в кристалах і живих організмах, у творах мистецтва й у наукових відкриттях. Поняття симетрії проходить крізь усе багатовікову історію людської творчості. Воно зустрічається вже в витоків людського знання; його широко використовують його всі, без винятку, напрями сучасної науки. Принципи симетрії відіграють істотне значення в біології і хімії, фізиці та математиці, живопису та скульптурі, поезії та музики. Хто ж симетрія? Який глибший зміст закладений у цьому понятті? Чому симетрія буквально пронизує весь навколишній світ?

>Симметрия є фундаментальним властивістю природи, уявлення про якуслагалось протягом десятків, сотень, тисяч поколінь. У давнину слово «симетрія» вживалося у значенні «гармонія», «краса». Справді, у перекладі грецького це слово означає «домірність, пропорційність, однаковість розташування частин ».

>Симметрия у природі

>Симметрией мають об'єкти і явища живої природи. Вона впадає не лише очей і дає наснагу поетів всіх часів і народів, а дозволяє живим організмам краще пристосуватися до середовища проживання і вижити. У живої природи величезне більшість живих організмів виявляє різні види симетрій (форми, подоби, відносного розташування). Причому організми різного анатомічного будівлі може мати і той ж тип зовнішньої симетрії.

Розглянувши кленовий лист, сніжинку, метелика. Їх об'єднує те, що симетричні. Якщо поставити дзеркальце вздовж прокресленою кожному малюнку прямий, то відбита на дзеркалі половинка постаті доповнить до цілої. Тому така симетрія називається дзеркальній (осьової). Пряма, вздовж якої поставлено дзеркало, називається віссю симетрії. Якщосимметричную постать скласти навпіл вздовж осі симетрії, що його частини збіжаться.

Подальші наші пошуки зосереджувалися по центральній симетрії. Вона найбільш й у кольорів та плодів рослин. Центральна симетрія й у різних плодів, однак коли ми зупинилися на ягодах: лохина, чорниця, вишня, журавлина. Розглянемо розріз будь-якій з цих ягід. У розрізі вона становить собою окружність, а окружність, як відомо, має центр симетрії. Центральну симетрію можна спостерігати на зображенні наступних квітів: квітка кульбаби, квіткамать-и-мачехи, квітка латаття, серцевина ромашки, а окремих випадках центральної симетрією має і зображення всього квітки ромашки.

Часом не тільки симетричні форми оточують нас всюди, а й біологічні і її фізичне закони пронизані загальним всім них принципом симетрії. З області кристалографії, фізики твердого тіла він увійшов до області хімії, до області молекулярних процесів, в фізику атома.

>Симметрия в архітектурі

З симетрією ми зустрічаємося мистецтво, архітектурі, техніці, побуті.

>Симметрия у людині

Кожен, зрозуміло, виявиться родимка, пасмо волосся чи якась інша деталь, порушує зовнішню симетрію. Лівий очей не буває з точністю таких як правий, та й куточки рота перебувають у різній висоті, у разі в багатьох людей. І все-таки це лише дрібні невідповідності. Ніхто сумніватися, що зовні людина побудований симетрично: ліву руку відповідає права обидві руки однакові! АЛЕ! Тут слід зупинитися. Якби наші руками і справді були однакові, ми могли будь-якої миті поміняти їх. Було б можливо, скажімо, шляхом трансплантації пересадити ліву долоню праву руку, чи, простіше, ліва рукавичка підходила б тоді до правої руці, але насправді тут інше. Кожному відомо, що подібність між нашими руками, вухами, очима та інші частинами тіла таку ж, як між предметом та її відбитком у дзеркалі. Серед лікарів можна почути, що з причин хвороб є порушення конструкції тіла. «Симетричні» тварини живуть довше, ніж «несиметричні».Симметрия - показник здоров'я! Асиметрія особи - показник старіння.







поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Перелік підручників-переможців Всеукраїнського конкурсу рукописів...
Про виконання державного замовлення на видання навчальної літератури в 2010 році, про підсумки Всеукраїнського конкурсу рукописів...

Результати навчальних досягнень учнів класу

В. М. Терещенко Розклад уроків 10 класу Новоолександрівської зош І-ІІІ ступенів

Контрольні роботи з математики для 10 класу
Знайдіть проміжки зростання І спадання функції у = -х2 4х – 3 та її найбільше значення

Щоб ви могли розкрити
Розпочинаємо “Брейн – ринг” з математики‚ інформатики та фізики‚ в якому беруть участь команди з 11 класу

Програма факультативного курсу «Розвиваючі ігри»
Пропонований курс розрахований на учнів 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (2 години на тиждень, 70 аудиторних годин)

Видавництво «Шкільний світ» Бібліотека
Структуровані конспекти із загальної біології для 11 класу. (для вчителів та учнів)

Програма факультативного курсу з математики для учнів 6 класу «Арифметичні...
Дидактичні ігри та творчі завдання на уроках української мови у початкових класах

Календарно-тематичне планування з теми
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 8 класу при вивченні теми «Розв’язування прямокутних трикутників»

Вул. Героїв Майдану, 176, м. Чернівці, 58029 тел./факс (0372) 3-30-87
«Інтегрований курс «Література» (румунська та зарубіжна) підручник для 8 класу знз з навчанням румунською мовою



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

geo.lekciya.com.ua
Головна сторінка