Пошук по сайту


«Фізика – наука, яка відповідає на питання «чому?»»

«Фізика – наука, яка відповідає на питання «чому?»»

Сторінка1/8
  1   2   3   4   5   6   7   8
Водянська середня загальноосвітня школа

План заходів
Понеділок

Відкриття тижня фізики.

Перегляд презентації та ознайомлення з матеріалами «Українці Всесвіту»
Вівторок

Проведення конкурсу «Зустріч шанувальників фізики». Учні 10 – 11 класів.
Середа

Розгадування кросвордів, вікторин, виконання цікавих завдань та фішок для допитливих.
Четвер

Проведення конкурсу «Краща команда знавців фізики Водянської школи серед учнів 7 – 9 класів»
П’ятниця

Підведення підсумків тижня.

Відкриття тижня фізики


«Фізика – наука, яка відповідає на питання «чому?»»
Цей тиждень ми присвячуємо фізиці ― одній з найдавніших наук, без якої немислимий подальший розвиток людства, науці цікавій, захоплюючій, могутній. Значення фізичних знань у нашому житті дійсно важко оцінити. Недаремно академік А. Ф. Йоффе висловився про це так: «Сучасна техніка ― це перш за все фізика в різних її застосуваннях». За допомогою цих знань сильна рука людини запустила космічні кораблі до зір, дивлячись на які, люди кажуть: «Фізика ― це чудово!» Ми, ті хто зібрались сьогодні, говоримо: «Фізика ― всемогутня! Вона зуміла казки зробити дійсністю!»

Для чого людству потрібна фізика? Вчені замислюються про це не завжди. Їм просто дуже цікаво розгадувати загадки природи. Але ж розвиток наук з часом вимагає дедалі значніших коштів. І вони знаходяться. Чому? Та тому, що наука приносить людству користь.

Фізика ― це не єдина наука про неживу природу. Природу також вивчають хімія, астрономія, геологія, географія та безліч інших наук. Але в їх основі лежить те, що вивчає фізика, яка допомогла людям оволодіти потужною технікою та застерегти навколишнє середовище. Знання законів фізики дає змогу пояснити минуле й прогнозувати майбутнє.

Ми знаємо чимало імен тих, кому ми завдячуємо своїми знаннями про Всесвіт: Аристотель, Архімед, Галілео Галілей, Микола Коперник, Джордано Бруно, Йоган Кеплер, Ісаак Ньютон, Михайло Ломоносов, Шарль Кулон, Георг Ом, Александро Вольта, Блез Паскаль, Анре-Марі Ампер, Майкл Фарадей, Дмитро Менделєєв, Марія Склодовська-Кюрі, П’єр Кюрі, Альберт Ейнштейн, Костянтин Ціолковський, Ернест Резерфорд, Нільс Бор і багато інших учених, які зробили вагомий внесок у розвиток цієї науки.

Та чильне місце в цьому безкінечному списку науковців посідають і українські вчені. Вони також зробили величезний внесок у розвиток фізики. Без багатьох із них сучасна картина світу могла б бути зовсім іншою. Тож сьогодні ми присвячуємо цей тиждень фізики саме їм – Українцям Всесвіту.

Іва́н Па́влович Пулю́й  — український фізик і електротехнік, організатор науки, громадський діяч. Він докладно описав видимі катодні промені. А в 1881 році сконструйована ним трубка, що випромінює Х-промені ― прообраз сучасних рентгенівських апаратів, була визнана гідною Срібної медалі на Міжнародній електротехнічній виставці в Парижі. У всьому світі вона стала відома як «лампа Пулюя» і навіть протягом деякого часу випускалася серійно. Вона генерувала промені, названі згодом рентгенівськими. За допомогою цього пристрою І. П. Пулюй вперше у світовій практиці зробив знімок зламаної руки 13-річного хлопчика, знімок руки своєї дочки зі шпилькою, що лежить під нею, а також знімок скелета мертвонародженої дитини. Серія рентгенограм органів людини, виконана Пулюєм, була настільки чіткою, що дозволила виявити патологічні зміни в тілах пацієнтів. Однак відсутність належним чином обладнаної лабораторії і матеріальні труднощі сильно гальмували дослідження вченого.

Микола Пильчиков ― український фізик-теоретик, експериментатор, винахідник. М.Пильчиков уперше здійснив експериментальні дослідження з радіоактивності, чим започаткував нову галузь науки — ядерну фізику. Пильчиков сконструював так званий радіопротектор для захисту радіопередач від перехоплення. Під його керівництвом почалися дослідження в галузі радіофізики та кріогенної фізики.

Ю́рій Васи́льович Кондратю́к  — український вчений-винахідник, один із піонерів ракетної техніки й теорії космічних польотів. Він запропонував новий підхід до польоту і висадки людини на Місяць, при якому спочатку виводиться на орбіту навколо Місяця космічний корабель, а потім злітно-посадочний апарат доставляє людину на Місяць (саме так американці виконали свій політ на Місяць). На честь вченого названо маршрут польоту на Місяць ― «траса Кондратюка».

Шубников Лев Васильович — фізик в галузі фізики низьких температур, який працював в УРСР та в Нідерландах. Навчався в Петроградському університеті та політехнічному університеті. Працював над вирощенням монокристалів металів. Від 1926 до 1930 року працював в Лейденській кріогенній лабораторії з Вандером де Гаазом. Відкрив осциляції магнетоопору при низьких температурах (Осциляції Шубнікова — де Гааза). В 1930 році повернувся до СРСР та відкрив першу в країні кріогенну лабораторію в Харкові. Відкрив антиферомагнетизм та парамагнетизм твердого водню.

Олег Антонов є одним з основоположників радянського планеризму. Створив близько 30 типів планерів, у тому числі і серійні. В 1938—1940 роках Антонов працює провідним інженером .У 1967—1984 генеральний конструктор. У післявоєнні роки під керівництвом Антонова розроблено транспортні літаки Ан-8, Ан-12, Ан-22, Ан-26, Ан-32, Ан-72, Ан-124, багатоцільові літаки Ан-2, Ан-14, Ан-28, що здатні базуватися на непідготованих смугах довжиною до 550 метрів, пасажирські літаки Ан-10, Ан-24, цільнометалеві планери А-11, А-13, А-15, мотопланер Ан-13 і дельтаплани «Славутич». Під керівництвом Антонова розроблено систему автоматизованого проектування транспортних літаків, запроваджено клеєзварні з'єднання і композиційні матеріали, розвинено методи авіабудівельної економіки.

Корольов (Королів) Сергій Павлович — радянський вчений у галузі ракетобудування та космонавтики, конструктор. Конструктор перших штучних супутників Землі і космічних кораблів. Сім років відбув заюпочення у ГУЛАЗІ, де разом з іншими вченими був примушений займатися розробкою балістичних та геофізичних ракет. Після звільнення очолив радянську ракетну програму. Під його керівництвом запущено ершу міжконтинентальну залістичну ракету, перший штучний супутник Землі, перший політ людини в космос та вихід людини в космос.

Лев Давидовим Ландау — радянський фізик, академік. Наукова спадщина Ландау так велика і різноманітна, що навіть важко уявити, як могла встигнути це зробити одна людина всього за 40 років. Він розробив теорію діамагнетизму вільних електронів — діамагнетизм Ландау, разом з Євгеном Ліфшицем створив теорію доменної структури феромагнетиків і отримав рівняння руху магнітного моменту — рівняння Ландау-Ліфшиця, ввів поняття антиферомагнетизму як особливої фази магнетика, вивів кінетичне рівняння для плазми у випадку кулонівської взаємодії і встановив вигляд інтеграла зіткнень для заряджених часток, уперше отримав співвідношення між густною рівнів у ядрі і енергією збудження, що дозволяє вважати Ландау одним з творців статистичної теорії ядра, створив теорію надплинності гелію II, поклавши тим самим початок створенню фізики квантових рідин тощо.За дослідження в галузі теорії конденсованих середовищ, зокрема теорії рідкого гелію, в 1962 році Ландау була присуджена Нобелівська премія з фізики.

Володимир Миколайович Челомей — вчений механік, фахівець у галузі динаміки стійкості складних коливальних систем, генеральний конструктор ракетно- космічної техніки. Багатьом на Україні не знайоме ім'я ВОЛОДИМИРА МИКОЛАЙОВИЧА ЧЕЛОМЕЯ - „батька" ракети-носія „Протон", за допомогою якої були виведені в космос космічні кораблі „Союз", „Мир", „Прогрес", автоматичні станції „Вега", які вивчали Венеру і комету Галлея, інші апарати.

Патон Борис Євгенович — український науковець у галузі зварювальних процесів, металургії і технології металів, доктор технічних наук; Президент академії наук України, перший нагороджений званням Герой України; директор Інституту електрозварювання імені Є. О. Патона НАНУ; генеральний директор Міжгалузевого науково-технічного комплексу «Інститут електрозварювання імені Є. О. Патона»; президент Міжнародної асоціації академій наук. Наукові дослідження присвячені процесам автоматичного і напівавтоматичного зварювання під флюсом, розробці теоретичних основ створення автоматів і напівавтоматів для дугового зварювання і зварювальних джерел живлення; умовам тривалого горіння дуги та її регулювання; проблемі керування зварювальними процесами. Вивчає системи керування з різноманітними кібернетичними приладами, працює над створенням зварювальних роботів. Велику увагу приділяє вивченню металургії зварювання, вдосконаленню існуючих і створенню нових металевих матеріалів.

ЗНАВЦІ ФІЗИКИ
Тема: Краща команда знавців фізики Водянської школи

Мета: поглиблення знань з фізики, заохочення до вивчення фізики.

Форма проведення:

Обладнання: картки із завданнями, чорна скринька, олівець, книжка, барометр, динамометр, терези, термометр, магніт, годинник, дзеркало, тонкий дріт, зошит у клітинку, картки з ілюстраціями до завдань.
Програма заходу

І. Вступне слово вчителя

ІІ. Представлення команд

ІІІ. Конкурси:

  1. Конкурс « Загадка» (відгадування загадок)

  2. Конкурс «Збирачі формул»

  3. Конкурс «Гонка за лідером»

  4. Конкурс «Чорна скринька»

  5. Конкурс «Пантоміма»

  6. Конкурс «Конкурс знавців»

  7. Конкурс «Експериментальна задача»

(Командам дається до 1 хвилини для обмірковування. Для відповіді команда мусить підняти сигнальну картку. Хто перший підніме картку, той перший і відповідає. Якщо відповідь є не правильною, право відповіді переходить до другої команди)

IV. Підбиття підсумків конкурсів
Хід заходу
І. Вступне слово вчителя

Вчитель. Сьогодні ми перевіримо як ми знаємо фізику, тому розпочинаємо конкурс «Кращий фізик року». Для участі запрошуємо дві команди, сформовані з учнів 7-9 класів. Просимо зайняти місця.

(У кожній команді по 10 учнів).
ІІ. Представлення команд та журі

Вчитель. Кожна команда зараз представить свою візитку.

(Команди представляють свої назву, емблему, девіз)

Вчитель. У нас є журі, яке буде слідкувати за ходом конкурсу і оцінювати команди.

(Представлення журі, що складається з учнів трьох учнів 11 класу).
ІІІ. Конкурси:

1-й конкурс « Загадка» (відгадування загадок)

(За кожну відгадану загадку команди отримають по 1-му балу)

1. Живе—лежить,

Помре — біжить.

(Сніг)

2. Іде років двісті,

А стоїть на місці.

Лічить людський вік,

Та не чоловік.

(Годинник)

3. Куди ступиш — всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш.

(Повітря)

4. Прозорий мов скло,

а не вставиш у вікно.

(Лід)

5. Все по колу і по черзі

Дві подружки ходять вперто,

Не штовхаючись ніколи,

Кожна знає своє коло.

(Стрілки годинника)

6. На вогні — мокне,

У воді — сохне.

(Віск)

7. Із землі підніме й мала дитина,

А через хату не перекине

й доросла людина.

(Пір'їна)

8. То як кавуни великі,

То як яблука малі.

Хоч не можуть говорити,

Вагу визначить змогли.

(Гирі)

9. Дві сестри гойдалися,

Правди домагалися,

Ледве не побилися,

Раз — і зупинилися.

(Терези)

10. Що за диво-велетень

Торкає хмарин верхівки?

Без нього не збудуємо

Багатоповерхівки.

(Піднімальний кран)

Вчитель. Просимо журі оцінити відповіді команд. (Оголошення перших результатів)
2-й конкурс «Збирачі формул»

(На столі хаотично розкладені букви й символи, з яких необхідно скласти формули)

Вчитель. Максимальна оцінка ― 2 бали.

(Учні складають формули)

Вчитель. Просимо журі оцінити відповіді команд.
3-й конкурс «Гонка за лідером»

(Ведучі по черзі швидко зачитують запитання, а команди дають на них відповідь).

Вчитель. Кожне запитання оцінюється 1 балом.

      1. Яка рідина найважча? (Ртуть)

      2. Найлегший газ у природі. (Водень)

      3. Скільки секунд в одній годині? (3600)

      4. Треба розпилити колоду завдовжки 5 м на частини завдовжки 1 м. Скільки розпилів треба зробити? (4)

      5. Найменша відстань між поділками учнівської лінійки. (1 мм)

      6. Чому дорівнює кут відбивання? (Куту падіння)

      7. Через що ви заходите до школи? (Через поріг)

      8. Чому кожне вимірювання має приблизний характер? (Тому що можна допустити неточності під час вимірювання. Прилади мають різну точність вимірювання)

      9. Дитина циркуля? (Коло)

10. Найменша неподільна частинка? (Атом)
Вчитель. Журі оцінює відповіді команд. (оголошення результатів)
4-й конкурс «Чорна скринька»

Вчитель. Увага! Чорна скринька! (команди повинні розгадати, що знаходиться в чорному ящику). За кожний вгаданий предмет ― по 1-му балу.

              1. Чорний Івашка — дерев'яна рубашка.

Де носом проведе, там запис покладе.

Що знаходиться в чорній скриньці?

(Олівець)

              1. Не кущ, а з листочками.

Не сорочка, а зшита.

Що знаходиться в чорній скриньці?

(Книжка)

              1. Все розкажу, хоч і без язика,

Коли буде ясно, а коли — хмарно.

Що знаходиться в чорній скриньці?

(Барометр)

              1. Як подивишся на нього,

Бачиш в нім себе самого

Отаким, яким буваєш,

Що це, друже? Відгадаєш?

Що знаходиться в чорній скриньці?

(Дзеркало)
Вчитель. Журі оцінює відповіді команд. (оголошення результатів)
5-й конкурс «Пантомімо»

Вчитель. За допомогою міміки і жестів показати фізичний прилад. Оцінюється 2-ма балами. (команди отримують картки з назвою приладів: терези, динамометр, магніт, термометр).

Вчитель. Журі оцінює відповіді команд. (оголошення результатів)
6-й конкурс «Конкурс знавців»

Вчитель. З зараз кожній команді зачитуємо по 10 питань, відповівши на які вони можуть отримати 10 балів. (по 1 балу за кожне питання)
Питання для 1-ї команди

  1. Для чого підошви спортивного взуття роблять рельєфними? (Щоб збільшити силу тертя)

2 Чи можна потяг вважати матеріальною точкою, якщо:

А) розглядати його рух вздовж станції (не можна);

Б) розглядати його рух від Києва до Львова (можна).

3. Чому сталева, алюмінієва і срібна ложки,однакові за формою і розміром, мають різну масу? (Тому що різна густина).

4. В якому чайнику краще запарювати заварку: металевому чи порцеляновому? (Порцеляна як поганий провідник тепла повільніше нагрівається й охолоджується)

5. Як підключається в коло амперметр? (Послідовно)

6. Чому птахи з великими крилами (шуліки, орли) можуть триматися в повітрі, не махаючи ними? (Тому що широкі крила дають змогу птахам ніби «спиратися» на конвекційні потоки теплого повітря)

7. Чому собака в спеку висовує язик? (У шкірі собаки відсутні потові залози. З язика випаровується волога, і тіло охолоджується)

8. Чому опік шкіри від киплячої олії сильніший, ніж від киплячої води? (Температура кипіння води 100оС, а олії – майже втричі вища)

9. Чому крапля води розтікається на підлозі, а крапля ртуті – ні? (Тому що молекули ртуті не взаємодіють з молекулами підлоги)

10. Як лисиця використовує великий пухнастий хвіст під час бігу? (Лисиця використовує свій хвіст під час бігу як руль, що дає змогу робити круті повороти)
Питання для 2-ї команди

1. Чому камінь кинутий вгору, падає на землю? (Завдяки силі земного тяжіння).

  1. Чому в гарячому чаї цукор швидше розтопиться, ніж у холодному? (За вищої температури явище дифузії проходить швидше).

  2. У вагоні поїзда, що рухається по мосту через річку, на столику лежить яблуко. У русі чи спокої перебуває яблуко відносно:

А) столика (у спокої);

Б) моста через річку (у русі);

В) води в річці (у русі).

  1. Чому в холодному приміщенні насамперед мерзнуть ноги? (Тому що холодне повітря в такому приміщенні знаходиться знизу, біля підлоги).

  2. Чому важко писати по мокрій дошці? (На мокрій поверхні сила тертя менша).

  3. Як підключається в електричне коло вольтметр? (Паралельно)

  4. Чому в термосі подвійні стінки? (Між стінками термоса є повітря, яке має низьку теплопровідність)

  5. Чому у морі легше плавати, ніж у річці? (Тому що у морі густина солоної води, а отже, і сила Архімеда більша)

  6. Чому молекули не можна вважати найдрібнішою частиною речовини? (Тому що молекули складаються з атомів)

  7. Чому заєць, рятуючись від собаки, часто різко стрибає в різні боки, і собаці важко його наздогнати, хоча він бігає швидше за зайця? (Тому що заєць використовує властивість інерції, а собака, не чекаючи стрибка, не може миттєво змінити напрям)

Вчитель. Журі оцінює відповіді команд. (оголошення результатів).
7-й конкурс «Експериментальна задача»

Вчитель. Кожній команді надається однаковий набір інструментів і за допомогою їх треба розв’язати експериментальну задачу. Оцінка – 5 балів.

Експериментальна задача. У вас є моток тонкого дроту, олівець і зошит у клітинку. Як можна визначити орієнтовну площу поперечного перерізу дроту? Чому наші вимірювання є приблизними?

Вчитель. Журі оцінює відповіді команд. (оголошення результатів)

Вчитель. Ось і закінчився наш конкурс, журі підбили підсумки і готові їх оголосити.

(Оголошення підсумкових результатів, нагородження переможців)

Турнірна таблиця


Види конкурсів

1-а команда

2-а команда

Сума балів

1-а команда

2-а команда

Конкурс « Загадка» (відгадування загадок)











Конкурс «Збирачі формул»











Конкурс «Гонка за лідером»











Конкурс «Чорна скринька»











Конкурс «Пантомімо»











Конкурс «Конкурс знавців»











Конкурс «Експериментальна задача»





































КОНКУРС ШАНУВАЛЬНИКІВ ФІЗИКИ
Тема: Зустріч шанувальників фізики

Мета: поглиблення знань з фізики, заохочення до вивчення фізики.

Обладнання: портрети вчених, таблиці, сигнальні картки, прилади.

Форма проведення: конкурс.

Програма заходу

І. Вступне слово вчителя

ІІ. Представлення команд

ІІІ. Конкурси:

  1. Пантоміма (зображення вченого) — 3 бали.

  2. Вікторина — 6 балів.

  3. Пантоміма (зображення фізичного приладу) — З бали.

  4. Конкурс загадок — 3 бали.

  5. Конкурс капітанів — 5 балів.

  6. Завдання від Шерлока Холмса — 5 балів.

  7. Фізичні цікавинки — 5 балів.

  8. Водянські винахідники – 5 балів.

(Кількість балів за одне завдання кожного конкурсу. Командам дається до 1 хвилини для обмірковування. Для відповіді команда мусить підняти сигнальну картку. Хто перший підніме картку, той перший і відповідає. Якщо відповідь є не правильною, право відповіді переходить до другої команди)

IV. Підбиття підсумків конкурсів
Хід заходу
І. Вступне слово вчителя

Фізика — наука про природу, вона вчить нас, як треба ставитися до природи — божого дару людині. Якщо ми знаємо закони природи — ми її бережемо, володіємо її дарами, а вона нас винагороджує за це, а якщо не знаємо — вона нас карає. Це будь-які аварії на дорогах, у побуті, на виробництві, космосі.

Тож сьогодні ми здійснимо подорож у фізичне царство і пригадаємо все, що ми знаємо про одну з найголовніших наук світу – фізику.
ІІ. Представлення команд

Команди представляють свою візитівку.

(Учасники заздалегідь діляться на дві команди по 6 учасників у кожній і готують візитівку: назву команди, емблему та девіз)
ІІІ. Конкурси:

Конкурс 1. Пантоміма

Одна команда зображує відомого вченого, а інша команда за відомими ознаками повинна його впізнати (І. Ньютон, О. Попов, Архімед, Ейнштейн).
Конкурс 2. Вікторина

  1. Чи можна дослід Торрічеллі виконати на Місяці? (Ні, там немає атмосфери.)

  2. Чому під час польоту літаками не рекомендується тримати в кишені авторучку з чорнилом? (Зі зменшенням атмосферного тиску чорнило витікатиме з ручки.)

  3. Чому прилипає до тіла медична банка? (Під дією атмосферного тиску)

  4. У посудиш з водою плаває шматочок льоду. Чи зміниться рівень води у посудині, якщо лід розтане? (Ні)

  5. На поверхні води у відрі плаває порожня мідна каструля. Чи зміниться рівень води у відрі, якщо каструля потоне? (Гак. Рівень води знизиться, оскільки каструля зануриться й об'єм витісненої води зменшиться.)

  6. Чому мильна бульбашка набуває форми кулі? (Додатковий тиск у рідинах і газах передається в усіх напрямах без змін.)

  7. Одного разу цар запитав у Архімеда, скільки треба взяти золота, щоб його маса дорівнювала масі слона? Архімед досить легко впорався з цією задачею. А ви? (Посадити слона в човен і подивитися, до якого рівня зануриться човен у воду. Потім насипати стільки золота, щоб човен занурився до того самого рівня.)

  8. Чому блищить добре начищене взуття? (Взуттєвий крем за ретельного полірування заповнює всі нерівності, роблячи поверхню дзеркально гладенькою, яка добре відбиває світло.)

10. Учений, який вивів формулу для періоду вільних електромагнітних коливань в ідеальному коливальному контурі? (Томсон)

11. Французький фізик, який сформулював закон про передачу тиску в рідинах і газах? (Паскаль)

12. Яка сила діє на занурене в рідину тіло? (Сила Архімеда)
Конкурс 3. Пантоміма.

Одна команда зображує фізичний прилад, а інша його відгадує (динамометр, котушка з магнітом (соленоїд)).
Конкурс 4. Конкурс загадок

1. Зверніть увагу!

Звичайний м'яч,

А у воді чомусь не тоне!

На це питання відповів,

Багато приладів зробив

Любитель фізики і муз,

Велетень із Сіракуз!

Хто це?

(Архімед)

2. Що самостійно легко рухається, а з землі рукою не піднімеш? (Тінь)

3. Без ніг біжить, без вогню горить? (Електрика)

4. Хто співає, свище й плаче, а ніхто його не бачить? (Вітер)

5. К дальним селам, городам

Кто идет по проводам?

Светлое величество — Это... (злектричество).

6. Я стою на ходу, а спинюся — упаду. (Велосипед)

7. На стене висит тарелка,

По тарелке ходит стрілка,

Эта стрелка наперед

Нам погоду узнает. (Барометр)

  1. У нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. (Іній)


Конкурс 5. Конкурс капітанів

«Хто більше назве фізичних явищ»

У конкурсі беруть участь капітани команд. Вони по черзі називають фізичне явище і при цьому роблять крок уперед. Хто зробить більше кроків, той і виграв.
Конкурс 6. Завдання від Шерлока Холмса

Завдання 1. Була зима, Шерлок Холмс зайшов з вулиці до помешкання. Крізь замерзлі вікна було видно лише частину дороги на вулиці. «Господиня дому ледача»,— подумав він.

Питання: Чому він зробив такий висновок?

Відповідь: вікна в будинку замерзли, а значить, тепле й вологе повітря з кімнати пройшло крізь щілини в рамі й, зіштовхнувшись із холодним зовнішнім склом, замерзло на ньому, утворивши неповторний візерунок. Відповідно, можна зробити висновок про те, що вікна господині теплоізольовані погано.

Завдання 2. Прийшовши в гості, Шерлок Холмс підійшов до вікна й подивився в нього. «Ваш будинок кам'яний та холодний»,— зазначив він.

Питання: Що дозволило йому зробити такий висновок?

Відповідь: у вікно він побачив, що будинок кам'яний і стіни його тонкі. Цегла ж не дуже гарний ізолятор.

Завдання 3. Зайшовши до будинку та почавши розмову з господарями, Шерлок Холмс за кілька хвилин сказав: «Шановна господине, у Вас на кухні закипів чайник».

Питання: Як він це визначив, якщо знаходився в кімнаті, з якої кухні не видно?

Відповідь: коли чайник кипить, його кришка зазвичай починає бринчати, оскільки в чайнику внаслідок кипіння утворюється водяна пара, що збільшує тиск на кришку, піднімаючи її. При цьому частина пари виходить, тиск зменшується, і кришка опускається, унаслідок чого створюється відповідний звук. Далі все це повторюється. Брязкіт кришки чути в кімнаті, тож саме тому Холмс зробив висновок про те, що чайник закипів.

Завдання 4. — Млинці смачні лише тоді, коли гарячі,— сказала господиня, припрошуючи Шерлока Холмса до столу.— Щоб вони довше залишалися гарячими,— продовжувала вона,— я ставлю тарілку з млинцями на плетену дротяну тацю. Прошу вас, пригощайтеся!

— Краще їх ставити на дерев'яну тацю,— порадив Холмс.

Питання: На знанні якого фізичного явища ґрунтується ця порада?

Відповідь: теплопровідність дерева менша, ніж металу, тому на дерев'яній таці тарілка остигає повільніше.

Завдання 5. Господиня дому, де гостював Холмс, підійшла до дверей і впустила кішку до будинку. Подивившись на кішку, Холмс сказав: «Надворі холодно».

Питання: Як він це визначив?

Відповідь: за шерстю кішки: при холодній погоді шерсть кішки стає більш пухнастою, щоб у проміжках між шерстинками було біль­ше повітря — поганого провідника тепла.
Конкурс 7. Фізичні цікавинки

Дослід 1. Якщо облити носову хустинку спиртом і підпалити, то хустинка не горить. Чому?

(Хустинку треба попередньо змочити водою, тоді теплота, що виділяється під час згоряння спирту, піде на випаровування води і не підпалить тканину)

Дослід 2. Нагріваємо воду в паперовому стаканчику. Папір не горить. Чому?

(Вода має велику теплоємність)

Дослід 3. Якщо залізний цвях обгорнути тонкою смужкою паперу й тримати в полум’ї свічки, то папір певний час не горить. Чому?

(Теплопровідність заліза велика, тому цвях відводить теплоту від паперу)

Дослід 4. Чому терези втрачають рівновагу?

(Вода і гас мають різні густини, а отже, і виштовхувальні сили у них різні (). Гас має меншу густину і буде виштовхувати кульку менше і вона занурюватиметься глибше, вода – навпаки. Значить терези хилитимуться в бік гасу)

Дослід 5. Чи збережеться рівновага, якщо рейку покласти на пальці рук і їх зближати?

(Так)
Конкурс 7. Водянські винахідники

Завдання 1. Сісти на стілець, опустити руки вільно вниз і спробувати в такому стані встати, ноги тримаючи перпендикулярно.

Завдання 2. Покласти голку на воду так, щоб вона плавала.

Завдання 3. Коли буде плавати пластилін на поверхні води?

Завдання 4. Дістати монетку з тарілки з водою не змочивши рук.

Завдання 5. Надути гумову кульку, надіту на горлечко пластикової пляшки і проштовхнутої в неї.
IV. Підбиття підсумків конкурсів

(Оголошення підсумкових результатів, нагородження переможців)

Турнірна таблиця


Види конкурсів

1-а команда

2-а команда

Сума балів

1-а команда

2-а команда

Пантоміма











Вікторина











Пантоміма











Конкурс загадок











Конкурс капітанів











Завдання від Шерлока Холмса













Фізичні цікавинки











Водянські винахідники

























І. Ньютон О. Попов
Архімед Ейнштейн
Динамометр
котушка з магнітом (соленоїд)







Пулюй Іван Павлович (Ivan Pulyuy, Johann Puluj; 2 лютого 1845, Гримайлів, Гусятинський район, Тернопільська область31 січня 1918, Прага) — український фізик і електротехнік, винахідник, організатор науки, громадський діяч, перекладач.

Доцент Віденського університету. Професор Вищої технічної школи в Празі, ректор першого в Європі електротехнічного факультету. Доктор Страсбурзького університету. Державний радник з електротехніки Чехії і Моравії. Член НТШ

  1   2   3   4   5   6   7   8

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

1. Чому логіка довгий час розвивалась в системі філософського знання, а не як окрема наука?
Чому логіка довгий час розвивалась в системі філософського знання, а не як окрема наука?

Фізика наука практична
Обладнання: портрети вчених, таблиці, сигнальні картки, прилади, фізичні газети, плакати із зображенням різних фізичних приладів

Програма «Л ідер + Класний = к оманда» Мета
...

Назвіть найважливіші елементи в структурі будь- якої релігії та дайте їх коротку характеристику
Чому логіка довгий час розвивалась в системі філософського знання, а не як окрема наука?

Методичні матеріали у виховній роботі з учнями
Яка допомога необхідна Вам для вирішення вищезазначеного питання з проблем виховання

1. Світогляд, сутність, структура, типи
Рівнева- це щабелі узагальнення світоглядного досвіду. Вкл. В себе: 1 свгговідчутя-ставлення до світує. 2 світосприйняття світ дасться...

3. Розкрийте структуру філософії як системи знань
Рівнева- це щабелі узагальнення світоглядного досвіду. Вкл. В себе: 1 свгговідчутя-ставлення до світує. 2 світосприйняття світ дасться...

Як називаються тіла, що обмежують рух даного тіла в просторі?
...

Позакласний захід «Астроном І я»
Ведучий: сьогодні ми зібралися, щоб зрозуміти, яка цікава наука – астрономія, яке у неї І у нас майбутнє І з’ясувати, що ми знаємо,...

Позакласний захід «Астроном І я»
Ведучий: сьогодні ми зібралися, щоб зрозуміти, яка цікава наука – астрономія, яке у неї І у нас майбутнє І з’ясувати, що ми знаємо,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

geo.lekciya.com.ua
Головна сторінка