Пошук по сайту


Багатогранники. Платонові тіла

Багатогранники. Платонові тіла

Тема: Багатогранники . Платонові тіла.

Мета: познайомити учнів з правильними багатокутниками, забезпечити засвоєння знань про платонові тіла; поглибити знання про взаємозв’язок будови і форми багатокутників, навчити виготовляти модулі додекаедра та складати його;

розвивати творчу активність та пізнавальні інтереси учнів; сприяти формуванню уявлення вихованців про зв'язок теорії і практики; продовжити формувати вміння працювати з малюнками, таблицями;

сприяти формуванню естетичних взаємин в колективі (доброзичливості, взаємоповаги, справедливості).

Терміни і поняття: багатокутник, тетраедр, гексаедр, октаедр, додекаедр, ікосаедр, геометричне тіло, геометрична фігура.

Міжпредметні зв’язки: у змісті заняття враховані вимоги Держстандарту початкової загальної освіти в галузях «Математика», «Технології», «Мистецтво», «Людина і світ».

Тип заняття: засвоєння нових знань, умінь та практичних навичок.

Форма заняття:

методи та прийоми:

  • інформативно-рецептивний:

мовний (розповідь, інструктаж);

наочний (демонстрація предметів);

практичний (практична робота з виготовлення модульного додекаедра);

  • репродуктивний (гра, кросворд);

  • навчально-дослідницький (спостереження, самостійна робота).

Обладнання: таблиці «Геометричні тіла», «Геометричні фігури», презентація «Платонові тіла», Платонові тіла, виконані в техніці оригамі, інструкційні картки «Виготовлення та складання модульного додекаедра», сигнальні картки, відповіді на кросворд (поробки оригамі: цуру, кусудама, санбо, тато, гохея, пахаріта), папір А-4, ножиці
ХІД ЗАНЯТТЯ.

І. Організаційна частина.
ІІ. Основна частина

Керівник: Добрий день, любі діти! Рада бачити всіх вас на занятті нашого гуртка. Тема сьогоднішнього заняття дуже цікава. Але, на відміну від попередніх занять, вона зашифрована у кросворді. Тож пропошую вам пригадати поняття, пов’язані з оригамі.

(Діти розв’язують кросворд «Багатогранники»)



  1. Ритуальна коробочка (санбо)

  2. «Камі» в перекладі з японської (папір)

  3. Мистецтво складання фігурок з паперу (оригамі)

  4. Лікарська куля (кусудама)

  5. Пласка паперова коробочка-гаманець (тато)

  6. Батьківщина оригамі (Японія)

  7. Зигзагоподібно зігнута смужка паперу (гохея)

  8. «Журавлик» в перекладі на японську (цуру)

  9. Згин (гора)

  10. Базова форма (млинчик)

  11. Сітка ліній, яка виникає в процесі роботи над моделлю (паттерн)

  12. Фігурка – символ оригамі в Іспанії (пахаріта)

  13. Складання із застосуванням надрізів (кірікомі)

  14. Чергування згинів «гора» та «долина» (блискавка)


Керівник. Отже, тема заняття «Багатогранники». Ми з вами вивчали геометричні фігури та знайомилися з геометричними тілами. Чим вони відрізняються? (Відповіді дітей: фігури пласкі, а тіла об’ємні). Використовуючи таблиці «Геометричні тіла» та «Геометричні фігури» ми зараз пограємо у гру.(Додаток 1) У вас на партах – сигнальні картки двох кольорів, які ви будете використовувати при відповіді. Червоний означає геометричне тіло, а синій – геометричну фігуру.
Керівник. Сьогодні ми познайомимося із незвичайними багатогранниками. Їх всього п’ять. (Додаток 2).

(Керівник пропонує роздивитися Платонові тіла, виконані технікою оригамі, звертає увагу на кількість граней, їх форму, кількість граней на кожній верхівці.)

Керівник. Це – правильні однорідні випуклі багатогранники, тобто випуклі багатогранники, всі грані та кути яких рівні. Їх називають Платоновими тілами на честь Платона – давньогрецького математика, який дослідив ці геометричні тіла. Платонові тіла – це тримірний аналог пласких правильних багатокутників. Однак між двомірними та тримірними випадками є важлива відмінність: існує нескінченно багато різноманітних правильних багатокутників, але лише п’ять правильних багатогранників. У давні часи Платонові тіла символізували п’ять стихій. (Додаток 3)

Назви Платонових тіл складаються з двох частин: перша частина – кількість граней + друга частина «едр» (у перекладі з грецької – грань).



4

тетра

6

гекса

8

окта

12

тетра

20

икоса

грань

едр


Тепер спробуємо визначитися: багатогранник, який складається з чотирьох трикутників називається тетраедр, відповідно тіло з шести квадратів – гексаедр (куб), багатогранник з восьми трикутників – октаедр, з дванадцяти п’ятикутників – додекаедр, а багатогранник з двадцяти трикутників – ікосаедр.
Керівник пропонує слайд-шоу «Платонові тіла в природі, архітектурі. (Додаток 4)

Фізкультхвилинка (додаток 5)
Найкращий спосіб познайомитися з Платоновими тілами та іншими багатогранниками – зробити їх власноруч. Ось тут оригамі стане у пригоді, оскільки з паперу такі фігури складаються дуже легко і швидко. Такий досвід у вас вже є. Пригадайте складання гексаедра (куба). Ми виготовляли шість модулів за числом граней. Сьогодні пропоную вам скласти додекаедр англійця Дейва Брилла. Це чудовий приклад Платонового тіла, яке можна скласти з паперу.

Для роботи вам знадобиться три аркуші паперу А4 (приблизно 21х29см). Кожен з таких аркушів акуратно розріжте на 4 рівні частини. Ви отримали 12 маленьких аркушів з такими ж пропорціями сторін. З них треба скласти 12 однакових модулів.

(Повторюємо техніку безпеки при роботі з ножицями)


1 2 3 4



5 6 7



8 9



10
1.¼ частина аркуша формату А4.

2.Зігнути два протилежних кути до центру.

3.Зігнути два останніх кути до центру.

4.Зігнути фігурку навпіл так, щоб нижній виступ зайшов у верхню кишеньку.

5. Зігніть лівий тупий кут так, щоб він був на середній лінії, а верхня сторона створеного чотирикутника була паралельна основі фігурки.

6. Перевірте результат й повторіть цю дію справа.

7. Трохи розкрийте праву і ліву частини.

8. Модуль готовий. Показані дві кишені й дві вставки. Складіть 12 таких модулів.

9. До двох складених разом модулів додайте третій, як на малюнку. Зберіть чотири таких трійки, а потім складіть їх разом.

10. Додекаедр готовий!

Керівник пропонує вихованцям за допомогою інструкційної карти повторити етапи виготовлення модуля додекаедра.


Це цікаво.

А4. Який це формат? Звідки взялася четвірка? Історія винаходу подібних форматів доволі цікава. Серед усіх можливих прямокутників з різними довжинами та співвідношеннями сторін є єдиний - унікальний . Його сторони співвідносяться як 1/√2 (тобто як 1:1,4142135… Звідки і для чого така точність? Справа в тому, що якщо меншу сторону такого прямокутника вважати рівною стороні квадрата, то його більш сторона буде рівнятися діагоналі цього квадрата. А довжина діагоналі квадрата із стороною 1 рівняється за теоремою Піфагора √2.


ІІІ. Практична частина.

Виготовлення модулів. (Під час виготовлення модулів триває бесіда)

Якщо уважно придивитись, то можна помітити, що додекаедр дещо схожий на кулю. Куля для японців – символ Сонця. Сьогодні я розкажу вам наступну легенду про велику богиню Сонця Аматерасу.

Одного разу Аматерасу дуже розсердилася через непристойну поведінку свого брата. Вона сховалася у печері, і світ поглинула темрява. Залишившись без світла, боги вирішили будь-яким способом повернути Аматерасу. Знаючи про її допитливість, вони приготували незвичайні подарунки: на гілках високого дерева розвісили намиста з яшми, велике люстро та білі й блакитні гохеї. Усім птахам було наказано гучно співати. У ой самий час богиня Аме-но-удзуме почала танцювати так весело, що боги засміялися. Аматерасу визирнула з печери й спитала, що це всіх веселить. Аме-но-удзуме відповіла їй, що це божество, яке має більшу ніж Аматерасу силу й владу. Заінтригована Аматерасу вирішила подивитися, хто це сперечається за її могутність. І тут вона побачила незвичайне дерево, себе у дзеркалі. Ще більше здивувалася Аматерасу і вийшла з печери. Більше вона ніколи не ховалася від богів і людей. Тепер кожен день вона з’являється на небі.

Керівник. Модулі ви вже зробили, я пропоную вам трішечки відпочити. Зробимо гімнастику для наших втомлених оченят. За допомогою тренажерів, які є у кожного вихованця, керівник пропонує, не рухаючи головою, слідкувати за рухом пальця по лініях. (Додаток 7)

За допомогою інструкційної карти складаємо по три модулі. Потім складаємо додекаедр.

ІV. Заключна частина. Підбиття підсумків.

Керівник. Ви всі молодці, добре впоралися із своїми завданнями: удосконалили вміння складати фігури у техніці оригамі, познайомилися з Платоновими тілами,
Додаток 1

Геометричні фігури











Геометричні тіла




Додаток 2

Платонові тіла



Додаток 3


Додаток 4






Тетраедр Єгипетські піраміди








Гексаедр Кубік Рубіка Житловий будинок у Пекіні

(Китай)

Октаедр кристал галуну кристал діаманту



Додекаедр кристали піриту Сальвадор Далі «Таємна вечеря»


Ікосаедр Житлові будинки у Скелет одноклітинного організму

формі ікосаедра феодарії за формою нагадує ікосаедр
Додаток 5

Фізкультхвилинка «Гопачок»
Два притопи, два прихлопи,

На носок, на каблучок.

Руку вправо, руку вліво –

Ми танцюєм гопачок.

Раз присядем, два присядем

Настрій гарний і веселий.

Покрутились, повертілись

І спочатку почали.

Два притопи, два прихлопи,

На носок, на каблучок.

Руку вправо, руку вліво –

Ми танцюєм гопачок.

Раз присядем, два присядем

Настрій гарний і веселий.

Покрутились, повертілись

І тихенько дружно всілись.
Додаток 6

Аматерасу.
Додаток 7

Тренажер для очей.

Додаток 8


Практичне використання додекаедра.

Казка «Ріпка» виконана у техніці оригамі

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Момент сили. Умови рівноваги тіла
Рівновагою тіла називають такий стан, коли будь-яке прискорення тіла дорівнює нулю, тобто всі дії на тіло сил І моментів сил зрівноважені....

Будова І властивості твердих тіл. Кристалічні й аморфні тіла. Рідкі кристали. Полімери
...

Як називаються тіла, що обмежують рух даного тіла в просторі?
...

Будова й властивості твердих тіл. Кристалічні й аморфні тіла. Анізотропія...
Кристалічні І аморфні тіла та їх властивості, типи кристалів, механічні властивості твердих тіл, розвивати вміння аналізувати фізичний...

Уроку Тема, зміст уроку
Поняття про об’єм тіла. Основні властивості об’ємів. Об’єм паралелепіпеда. Об’єм призми

Поняття про тіло І поверхню обертання. Циліндр
У ньому пропонується розробку теми «Тіла обертання» за цією технологією з використанням інтерактивних форм І методів навчання

Контрольні роботи з геометрії для учнів 11 класу екстернатної форми...
При яких значеннях р кут між векторами ā = ( 1; 1; 0) І ē ( 0; 4; р) дорівнює 600 ?

Нетрадиційний урок многогранники І тіла обертання урок брейн-ринг, 11-й клас
У грі беруть участь дві команди: α І β. Капітани по черзі називають членів своїх команд, вибираючи їх з учнів класу

Психологічна характеристика дитини 2 Співпраця зі сім'єю
У дитини п'ятого року життя темп фізичного розвитку залишається сталим. Відбувається зміцнення хребта, інтенсивно розвивається муску­латура...

Закон Гука
Тверде тіло – агрегатний стан речовини, який характеризується стабільністю форми в нормальних умовах І тим, що атоми в ньому здійснюють...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

geo.lekciya.com.ua
Головна сторінка